H.E.A.T. ‘Address The Nation’

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Es imposible escuchar a esta banda y no trasladarse mentalmente a una película mítica de los 80. Una puede sentirse Billie Jean, como Helen Slater en La Leyenda de Billie Jean o Ren McCormick como Kevin Bacon en Footloose. Y quizá ahí reside la magia de su música, la capacidad de hacernos soñar, de convertir en héroes a personas ordinarias y de hacernos sentir el amor en toda su extensión. Si en sus dos primeros discos parecían encontrarse en medio de Top Gun, -listos para embarcar, en su debut y elevándose, en ‘Freedom Rock‘-, a punto de encontrarse en el aire con Maverick o con Goose, en su tercera entrega se hallan con los pies bien en la tierra, comodísimos en el salón de su casa, y cambian el aceite de los motores por el aceite corporal.

Tras dejar en alguna escala al vocalista Kenny Leckremo, el ganador de Swedish Idol 2009 Erik Grönwall le sustituye a las voces. Y Grönwall se enfrenta a dos difíciles tareas: al tercer disco y a las inevitables comparaciones con su antecesor, Leckremo.

En 2008 se recibía con excitación a esta banda que rescataba lo mejor de los grandes de los 80 y participó en el Melodifestivalen 09′-concurso en el que se elige al representante sueco para Eurovisión-. Marcaban un antes y un después en el rock mundial, por lo que su siguiente trabajo no podía estar por debajo. ‘Freedom Rock’ superaba el listón, con canciones pegadizas como ‘Beg, Beg, Beg‘ e himnos como ‘We’re Gonna Make It‘, ‘Everybody Wants To Be Someone‘ y ‘Who Will Stop The Rain‘. El aterrizaje de su continuación, ‘Address The Nation‘ no podía ser forzoso.

Y he de reconocer que aunque el disco me encanta, no me engancha como el anterior porque lo encuentro vocalmente frío. Seguramente Gromwall es más mono, pero no me parece que su tono de voz sea el más adecuado para el grupo, ni que transmita tanto como Leckremo. Por lo menos no me pone los ojos pitorrosillos en plan dibujo japonés.

Se lanzan a la pista con ‘Breaking The Silence‘, un tema muy potente con una base rítmica contagiosa y un solo de guitarra al estilo de Europe, idóneo para abrir un concierto. Avanzan por ella con el single, ‘Living On The Run‘, con los clásicos teclados AOR, que te hace saltar del asiento y bailar como si tuvieras quince años.

Tras dos temas para adormecerse en el asiento –’Falling Down‘, ‘The One And Only‘- y esperar a que la azafata te reanime con un par de aquavits, viene ‘Better Off Alone‘, que desde el arranque promete guerra y es muy de festival. Escuchando ‘In And Out Of Trouble‘, con su seductor saxo, apetece ponerse los auriculares y perderse en un mundo hedonista de cenas en barco en excelente compañía.

Le sigue ‘Need Her‘, pegadiza como pocas y una imprescindible para interaccionar con el público en los conciertos, con una voz que recuerda por momentos a Darren Hayes. En ‘Heartbreaker’, Gromwall nos prueba que ha crecido con una dieta rica en el Jon Bon Jovi ochentero.

Pese a una introducción a lo Far West prescindible y unos vocales forzados en algunos momentos, ‘It’s All About Tonight‘ es de lo mejorcito, un potencial single, con su mezcla de base de Aerosmith con vocales Def Leppardianos.

Apagan los motores con ‘Downtown‘, un tema con un ritmo muy Survivor y un toque del Genesis más moderno.

Sólo diez temas, pero, ¿para qué más si son tan buenos? La única forma de mejorarlo sería sirviendo un smörgasbord sobre sus cuerpos desnudos, tumbados sobre el sofá blanco de la portada. Sólo por ayudarlos a superar el jet lag.



ENGLISH VERSION

It’s impossible to listen to this band and not travelling mentally to a classic movie from the 80s. One girl can feel like Billie Jean, like Helen Slater in The Legend of Billie Jean or a guy like Ren McCormick, like Kevin Bacon in Footloose. And maybe that’s where the magic of their music lays, in the ability of making us dream, of turning ordinary people into heroes and to make us feel love in all its intensity. If in the first two records they seemed to be in the middle of Top Gun –ready to embark, in their debut, and taking off, in ‘Freedom Rock‘-, in the point of meeting in the air whether Maverick or Goose, in their third edition, they are down to earth, very comfortable in their living room, and they swap the oil of the motors for the body oil.

After leaving in some scale vocalist Kenny Leckremo, the winner of Swedish Idol 2009 Erik Grönwall replaces him on vocals. And Grönwall has to face two difficult duties: the third record and the unavoidable comparisons with the former singer, Leckremo.

In 2008 this band was welcomed with excitement, as they brang back the best from the biggest ones of the 80s and they entered the Melodifestivalen 09′ –the contest for choosing the Swedish representation for Eurocontest-. They established a before and an after in the worldwide rock, so their next album couldn’t be of low quality. Freedom Rock was even better, with catchy songs as ‘Beg, Beg, Beg‘ or hymns as ‘We’re Gonna Make It‘, ‘Everybody Wants To Be Someone‘ and ‘Who Will Stop The Rain‘. The landing of their follow up, ‘Address The Nation‘, couldn’t be forced.

And I must admit that even if I adore the record, it doesn’t grip me as the previous one because I find it vocally cold. Surely Grönwall it’s cuter, but I don’t think his voice tone it’s the most adequate for this band, nor that transmits as much as Leckremo’s. At least he doesn’t make my eyes in the break of crying like in the Japanese cartoons.

They go to the runway with ‘Breaking The Silence‘, a very powerful track with a catchy rhythm and a guitar solo in the Europe style, just right to open a concert. They advance through the runway with the single, ‘Living On The Run‘, with the classic AOR keyboards, that makes you jump of your seat and dance as if you were fifteen.

After two songs that make you want to doze off in your seat –’Falling Down‘, ‘The One And Only‘- and wait for the assistance of the air hostess to reanimate you with some aquavits, comes ‘Better Off Alone‘, which from the first notes declares war and it’s festival material. Listening to ‘In And Out Of Trouble‘, with its seductive sax, feels like putting on the earphones and get lost in an hedonistic world of boat dinners in excellent company.

Just after comes ‘Need Her‘, very catchy, and a must for a feedback with the audience in the concert, with the vocals that bring to mind Darren Hayes. In ‘Heartbreaker‘, Grönwall shows that he has grown up with a diet rich in the Jon Bon Jovi from the 80s.

Besides the dispensable far west introduction and some forced vocals in some parts, ‘It’s All About Tonight‘ it’s from the best, a must be single, with the mingle of an Aerosmith base and Def Leppard vocals.

They switch off the engine with ‘Downtown’, a song with the rhythm of Survivor and a touch of the most modern Genesis.

Only ten songs, but, do we need more if they are so great? The only way to improve it would be serving a smörgasbord over their naked bodies, laid down over the white sofa in the cover. Only to help them to recover from the jet lag.

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