Crítica de Brother Firetribe ‘Diamond In The Pit’

Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on telegram

¿Son los fineses Brother Firetribe la nueva sensación del AOR, como se comenta? ¿Son los fineses Brother Firetribe el mejor ejemplo de dónde hubieran llegado H.E.A.T, si no se hubieran descarriado, como comentan algunos fans? La banda liderada por el cantante de Leverage, Pekka Ansio, y por el guitarrista de Nightwish, Emppu Vuorinen, presenta su tercer disco para la disección de los forenses de La Estadea, que nunca se dejan tripilla sin abrir.

Para una no fanática del género, en las primeras escuchas el disco indigesta, como comerse sin masticar 12 merengues. Sin embargo, cuando espacias los temas y los ensalivas y masticas bien, tu estómago los va haciendo hueco y los disfruta como cupcakes de Harrods.

Ecos a H.E.A.T. -en las guitarras y en algunos teclados- y también ecos a Houston -en los coros, como en ‘Far Away From Love‘ y en ‘Reality Bites‘- y a Fair Warning –en los vocales y en la construcción de algunas canciones- revolotean, pero no dominan; suena a Brother Firetribe. Añadimos las notas a lo ‘Every Breath You Take’ de The Police que se perciben en la balada ‘Desperately‘, uno de los temas en el que Ansio suena con más propiedad, y en el que te incita a acompañarle cantando “break the dawn/come and save me/from the dark/I’m so tired of thinking of you…” (amanece/ven y sálvame de la oscuridad/estoy tan cansado de pensar en ti…”).

“Brother Firetribe tienen más azúcar de lo que H.E.A.T nunca tuvo y la experiencia de haber estado en grupos conocidos antes”

Un disco que viaja al pasado para rescatar los 70 y los 80, -incluso con toques E.L.O y glitter en ‘Edge Of Forever‘-, con coros limpios y moderados; con guitarras y teclados que se realzan en su complementariedad, con voces intensas y pasionales; letras sencillas pero evocadoras y una interpretación mayúscula: nunca dudas de que en su corazón abrigue otro sentimiento que el que canta, sea de desencanto (‘Tired Of Dreaming‘), de recriminación (‘Close To The Bone‘), o de ilusión (‘The Winner Takes It All‘).

Pese a que comienzan el disco con un cañonazo como ‘Love Is Not Enough‘, con una melodía que se enquista, el single no es si no el tercer corte, el introducido por aires western ‘For Better Or For Worse‘. Cierto es, sin embargo, que según vas rajando no encuentras ninguna putrefacción interna, ningún tema que puedas poner en cuarentena; al contrario, puedes morir de sobredosis de temazos.

Hanging By A Thread‘, uno de los temas más H.E.A.T., es el himno y una perfecta muestra de cómo crear un clásico: teclados hechizantes, guitarra conmovedora, dulces coros, y vocales desgarradores que captan cada matiz del desamor, toda una masterclass de AOR. Y parece ser que para mantener el efecto de ensueño, adosan ‘Trail Of Tears‘, un corte con un estribillo infeccioso construído con variaciones mínimas de palabras: “I’ve found a way/I’ve found a new life/left behind/past the trail of tears/That way I found a new life/no more walking in the sail of trail of tears” (“He encontrado un nuevo camino/he encontrado una nueva vida/lo he dejado atrás/ya no hay rastro de lágrimas/Así he encontrado un nuevo camino/ya no camino deslizándome en un rastro de lágrimas”).

“Pese a que comienzan con un cañonazo como ‘Love Is Not Enough’ (…) el single es el introducido por aires western ‘For Better Or For Worse'”

Entonces, ¿son los fineses la nueva sensación del AOR? Desde luego, impresionan. Por lo tanto, ¿serían el mejor ejemplo de dónde hubieran llegado H.E.A.T., si no se hubieran descarriado, como comentan algunos fans? Curiosamente, uno de los primeros clásicos de los suecos se llamaba ‘Keep On Dreaming’ y uno de los últimos de los fineses, ‘Tired Of Dreaming’; ¿se cansaron los suecos de soñar y por eso siguieron otro camino? ¿Tienen los fineses los pies demasiado en la tierra? Brother Firetribe tienen más azúcar de lo que H.E.A.T. nunca tuvo y la experiencia de haber estado en grupos conocidos antes de formar este. Si H.E.A.T se han vuelto “chicos malos”, no es algo que competa a Brother Firetribe; no todos los que parten del mismo punto llegan al mismo destino y el desvío en el camino no siempre es negativo. Sólo puedo compararlos en la emoción que me ha producido descubrir este disco con la que me producían los primeros discos de los de Uppsland-Väsby.

Uno de los top cinco del AOR de 2014.[/tab]

[tab]

Crítica de Brother Firetribe 'Diamond In The Pit'
‘Diamond In The Pit’ front cover. (Click to enlarge)

Are the Finnish Brother Firetribe the new sensation of AOR, as some point out? Are the Finnish Brother Firetribe the best example of what H.E.A.T could have achieved if they hadn’t gone astray, as some fans suggest? The band led by the singer of Leverage, Pekka Ansio, and by the guitarist of Nightwish, Emppu Vuorinen, releases their third record for the dissection of the forensic surgeons of La Estadea, that always cut even the chromosomes.

For someone that is not mad about the genre, in the first listenings the record causes indigestion, as eating 12 meringues without chewing. However, when you take your time to listen to it, you salivate it and chew it properly, your stomach makes room and you enjoy it as cupcakes of Harrods.

Reminders of H.E.A.T. -in the guitars and in some keyboards- and also of Houston -in the chorus, as in ‘Far Away From Love‘ and in ‘Reality Bites‘- and of Fair Warning –in the vocals and in the building of some songs- fly around, but don’t rule; it sounds like Brother Firetribe. We add the notes in the stylesque of Every Breath You Take by The Police that are perceived in the ballad ‘Desperately‘, one of the tracks in which Ansio sounds more convincing and that compel us to join him singing “break the dawn/come and save me/from the dark/I’m so tired of thinking of you…”.

“Brother Firetribe it’s more sugary than H.E.A.T ever was and the experience of having been in famous bands before”

A record that travels back in time to rescue the 70s and the 80s -even with touches of E.L.O and glitter in ‘Edge Of Forever‘-, with clean and moderated choruses; with guitars and keyboards that highlight themselves with their complementarity, with intense and passionate vocals; simple lyrics but evocative and a supreme performing: you never doubt that his heart might feel different from what he’s singing about, whether if it’s about disappointment (‘Tired Of Dreaming‘), about recrimination (‘Close To The Bone‘), or about illusion (‘The Winner Takes It All‘).

Even though they start the selection with such a powerful shot as ‘Love Is Not Enough‘, with a melody that festers within, the single it’s not but the third track, the one introduced by western notes, ‘For Better Or For Worse‘. Truth is, still, that as you go cutting you don’t find any inner putrefaction, not any song you could put into quarantine; on the contrary, you could die of an overdose of anthems.

Hanging By A Thread‘, one of the songs that most remind H.E.A.T., it’s the major anthem and the perfect example of how to write a classic: charming keyboards, moving guitars, sweet choruses, and heartbreaking vocals that capture every note of the end of love, a masterclass of AOR. And to prolongue the daydreaming effect, it’s followed by ‘Trail OfTears‘, a track with an infectious chorus built by minimal variations of words: “I’ve found a way/I’ve found a new life/left behind/past the trail of tears/That way I found a new life/no more walking in the sail of trail of tears”.

“Even though they start with such a powerful shot as ‘Love Is Not Enough’ (…) the single it’s not but the third track, the one introduced by western notes ‘For Better Or For Worse'”

To cut a long story short, are the Finnish the new AOR sensation, as some point out? To be honest, they impress. Then, would they be the perfect example of what H.E.A.T. could have achieved if they hadn’t gone astray, as some fans say? Oddly enough, one of the first classics of the Swedish was called ‘Keep On Dreaming‘ and one of the last of the Finnish, ‘Tired Of Dreaming‘. Were the Swedish tired of dreaming and that’s why they followed another path? Are the Finnish having their feet too stuck to the ground? Brother Firetribe it’s more sugary than H.E.A.T ever was and the experience of having been in famous bands before being in this. If H.E.A.T. have turned bad boys, it’s not the responsibility of Brother Firetribe; not all that leave from the same point arrive to the same destination and a short cut in the path it’s not always negative. I can only compare them with the emotion that discovering this record has caused me, the same that caused me the first records of the ones of Uppsland-Väsby.

One of the AOR top five of 2014.[/tab] [/tabs]

[Rating:8.5/10]


Etiquetas relacionadas

Lo más visto...