La Estadea Logo

Fabban (Aborym) «Internet ha reemplazado la experiencia por aficionados y putos fanboys»

READ ENGLISH VERSION

En primer lugar queremos agradecerte esta entrevista porque sabemos el lío monumental que tenéis con el lanzamiento de ‘Shifting.negative’ (Agonia Records) (analizado aquí). Nos gustaría saber algo más sobre el concepto detrás de este nuevo álbum. Hemos notado diferentes facetas, no solo la habitual rabia industrial, sonidos softcore o toques ambient y tampoco la típica perorata negativa, sino un sinfín de capas multidimensionales plagadas de emociones distintas. ¿Cómo fue todo el proceso de creación?

Empecé a escribirlo hace 3 años, tratando de arreglar algo de música con un montón de letras que escribí en ese momento… y me preparé para ello de la misma manera que lo hago en todos mis discos. Empiezo a componer y voy haciendo demos que se van enviando al resto de músicos que van a participar en la grabación. La diferencia esta vez fue que dejé mucho más espacio para «accidentes», y tuve que desmontar y montar las canciones bastantes veces. Preparé la música combinando varios aparatos, tocando sintetizadores modulares, instrumentos hechos a mano y a mi medida, software, VSTs, plugins, algunos sintetizadores analógicos viejos y cajas de ritmos… por ejemplo un TR-808 y un TB-303 o un ARP 2600. Hice el 90% a base de la combinación e interacción física de los instrumentos… jugando, moldeándolos, cambiando parámetros, remendando. Es una experiencia terapéutica totalmente diferente la que obtienes con estos instrumentos, como tocar una guitarra, o algo que está emocionalmente conectado a tu cerebro y sus manos. Para mi es algo parecido a pintar o dibujar. Así que la música sale con diferentes estados de ánimo a través de diferentes capas, a veces es algo oscuro, a veces decadente o violento y pocos después se transforma en algo realmente tranquilo; es un mezcla de lo que hemos aprendido con la electrónica, con sintetizadores modulares, toma de muestras y grabación en HD y por supuesto todo se mezcla con ese metal y rock, música alternativa y ese alma escondida del punk. El objetivo principal era crear texturas y espacios que tuviesen algún tipo de elemento acústico que pudiera mezclarse con sonidos más sintéticos… Me encantó transformar los dos mundos e intenté crear estos entornos sónicos. Lo que yo llamo música industrial. Hecho por hombres y luego una parte ejecutada por máquinas.

«El objetivo principal con ‘Shifting Negative’ era crear texturas y espacios que tuviesen algún tipo de elemento acústico que pudiera mezclarse con sonidos más sintéticos»

Escribir un álbum tan ambicioso como este debe ser una obra de proporciones colosales, y con una industria musical ahora orientada de nuevo a los singles, ¿cómo influye esto en tu música, y cómo ves la industria hoy en día?

Internet ha reemplazado la experiencia por aficionados y putos fanboys. Estamos en una nueva edad de oro de la crítica musical, y creo que hoy en día, a no ser que los sellos, blogs, revistas, o lo que sea, le metan los grupos o el artista de turno a la gente por la garganta, al público en general le importa todo una mierda. Tal vez esto es por culpa de la situación de la «música moderna». La industria decide lo que se va a vender, y el público lo «compra» sin decidir personalmente, y respaldado por la enorme libertad que procede de Internet. Internet debe soportar una gran responsabilidad por el actual trastorno de la música. Es algo bastante raro e inquietante. Es como si estuviera todo controlado y manipulado por «tendencias» que van y vienen y que se crean en páginas web, foros, redes sociales y cosas así. Al final la gente no está realmente decidiendo por si misma, porque algún blogger ya ha decidido si merece la pena, o no, escribir sobre un grupo, y además por lo general influenciado por algún otro blog. ¡Es un círculo sin fin de réplicas! Si a ti te encanta un grupo nuevo que acaba de salir pero todo el mundo les pone a parir, honestamente ¿dirás que te sigue gustando? Probablemente no.

Nuestro sello comparte a veces notas de prensa que la mayoría de revistas online simplemente «cortan y pegan», en la mayoría de casos ni siquiera escuchan la música que están compartiendo… Y creo que esa es una de las razones principales sobre la falta de creatividad de la música, y la falta de valentía de los artistas. Muchos músicos solo tocan lo que las revistas y la audiencia espera que toquen. Hacen lo qu hacen solo para complacer a esa base de aficionados. Hace no mucho solía ​​pasar el rato con ese tipo de idiotas. Y es algo muy triste, pero ya no es asunto mío.

«Creo que hoy en día, a no ser que los sellos, blogs, revistas, o lo que sea, le metan los grupos o el artista de turno a la gente por la garganta, al público en general le importa todo una mierda (…) Si a ti te encanta un grupo nuevo que acaba de salir pero todo el mundo les pone a parir, honestamente ¿dirás que te sigue gustando? Probablemente no»

Vuestro sonido siempre está en un cruce entre la frialdad electrónica y la crudeza de las guitarras, pero esta vez escuchamos muchos pasajes de diferentes géneros. Algunas voces son simplemente gloriosas, y sonáis más que nunca como banda. ¿Ves este disco como un nuevo comienzo para la banda, o simplemente como el último escalón de vuestra evolución?

Definitivamente es un nuevo comienzo. Especialmente porque ahora tengo un combo de músicos con los que trabajar… me di cuenta de que podía pasarlo muy bien tocando y componiendo. Y por supuesto hubo muchas veces que he escrito algo cuando estaba entusiasmado, triste o conmovido, aunque la mayoría de veces trato de planificar las pistas o composiciones de forma específica. En general suelo tener ideas concretas que trato de expresar, y me esfuerzo por hacer algo elaborado y sofisticado. También intento dejar las canciones «abiertas» para no limitarme de audiencia. Me esfuerzo mucho intentando llevar al oyente a un mundo totalmente distinto, por lo general suele ser «mi» mundo en ese preciso momento. Primero siempre escribo lo que quiero, luego lo voy dando forma. Con la potencia que tienen ahora los ordenadores, la manipulación de sonido y el diseño es algo cada vez más grande y creativo. A veces ocurren «accidentes felices» y no tengo ningún problema en aprovecharlos. Mi regla es: si suena bien, entonces úsalo.

Hablando del álbum, sabemos que trabajasteis con Mr. Sin Quirin (Ministry). ¿Le dio el toque mágico que esperabais al disco? A veces es difícil coordinar agendas y fechas en el estudio…

A veces lo es, pero esta vez tuve la oportunidad de trabajar con músicos muy profesionales y de primera categoría, como Sin Quirin y el restos de invitados, para que las cosas fuesen como la seda. Soy fan de Ministry desde que era un chaval, así que sobra decir que me alegra mucho haber tenido la oportunidad de colaborar con él. No hay nada malo o comercialmente estratégico detrás, ya que trabajar con artistas de todo el mundo es algo normal para mí… A veces alguno me comenta si puede participar en nuestros discos, otras veces soy yo el que tantea, a veces todo pasa de forma natural sin planificar nada…

«Creo que los fans están destruyendo la música, e Internet y todas las redes sociales están ayudando a este proceso extraño… La ideología detrás de la libertad de la música ha destruido al músico obrero y a los sellos independientes, y esto no es justo cuando sólo el 1% de los artistas se están ganando la vida con éxito»

Escuchamos un montón de arreglos de piano y grandes interpretaciones vocales en el disco. ¿Cómo vas a llevarlo en directo?

Me gusta poner al oyente en lugares inusuales, y transmitirle emociones inusuales también. Mucha de la música que está ahí fuera suele tocar temas que se repiten y las emociones más habituales como el amor, la felicidad o la tristeza. La mayoría de mis composiciones suelen ser un poco más abstractas, me gusta llevar al oyente por una extraña aventura cerebral sónica. Es como si estuvieras encerrado en un mundo de pasillos y espacios abiertos… como una especie de laberinto, tienes escalas, repetición, textura, movimiento, dinámica, color, etc… Siempre me ha atraído el tipo de música que te lleva a lugares en los que nunca has estado. No sé cómo describirlo. Es un collage de sonidos y texturas extrañas que te hacen sentir de una determinada manera. Realmente no podrías señalar la emoción concreta que estás sintiendo. Algunas pueden ser inquietantes; otras veces simplemente raras o bizarras. A veces el resultado es muy agradable, o todo lo contrario; Supongo que va de un extremo a otro en cualquier parte del espectro. El caso es que no estoy asustado, no soy el típico que se apalanca en su zona de confort, y como te dije antes, tengo un impresionante grupo de músicos con los que tocar.

¿Está planeando tocar el álbum al completo en algunas de las fechas de su gira? Sería genial porque pensamos que puede ser una experiencia muy cinematográfica…

Acabo de montar un estudio de grabación nuevo, Synthesis Studio, junto a mi colega el productor Andrea Corvo. Ahí tengo todas las piezas clave del kit que me gusta usar en mis proyectos y en Aborym. Creo que me deshice de 5 o 6 teclados o algo así. Quería limpiar mi espacio de trabajo y tener todo de forma más ordenada y minimalista. Con el tiempo me di cuenta que trabajo mucho mejor con menos. Me gusta ver lo que puedo conseguir usando sólo algunas piezas en lugar de tratar de usar todo a la vez. Descubrí que a día de hoy compongo mejores canciones usando muy pocas cosas. Estamos llevando todas nuestras cosas al estudio, comenzando a ensayar para componer cosas nuevas con la nueva formación, así que tenemos bastante trabajo duro por delante… Así todo, tenemos suficientes aparatos y músicos como para tocar nuestro set directo sin necesidad de ninguna puta mierda pregrabada.

«Me gusta cualquier artista que intente hacer algo abstracto y singular. Me encanta cualquier cosa que te perturbe o te haga pensar y consiga que el individuo piense desde un punto de vista totalmente diferente…»

El ambiente industrial-metal americano está presente en muchos momentos de esta nueva obra, ¿tienes algunas bandas favoritas que te hayan inspirado o a quienes disfrutes? a parte de NIN o Ministry…

Cojo influencias de toda clase de medios y artistas. En realidad me gusta cualquier artista que intente hacer algo abstracto y singular. Me encanta cualquier cosa que te perturbe o te haga pensar y consiga que el individuo piense desde un punto de vista totalmente diferente… Me quedé enganchado con el avant-garde, el industrial y el noise, el techno, el electro y cualquier cosa que se pueda mezclar… Me fliparon artistas como Ozric Tentacles o Einsturzende Neubauten. Ese período fue para mi como el Renacimiento de la música industrial. Y Iggy Pop es sin duda el mejor vocalista de la historia en cuanto hablamos de rock.

¿Tenéis planes para grabar algún un video?

Todavía no. Grabé y edité un clip para ‘Precarious’ por mi cuenta, así que podría hacer otro nuevo, pero no es algo que esté previsto por ahora.

Cantar en otro idioma a veces es complicado, pero expresas muchos sentimientos complicados en tus letras a pesar de que tu primer idioma es el italiano y no el inglés. ¿Veremos algún día más letras italianas en Aborym?

Antes solía hacerlo, canté en italiano en el álbum ‘Psychogrotesque’, pero sólo en una canción, y en algunas viejas canciones de los primeros discos, pero necesito cantar en inglés para que la gente entienda mis letras, ya que son muy importantes para mí. La mitad de un disco es la música, la otra mitad es la letra.

«Echo un vistazo a la oferta musical y veo que la gente está en proceso de involución, retrocediendo, volviéndose cada vez más estúpida (en el caso del black metal por ejemplo… o el regreso del thrash de los 90, y pienso en cientos y cientos de bandas que tienen el mismo estilo y el mismo sonido…)»

Siempre nos encantó tu participación en la escena black noruega y europea en general, con músicos como Attila (Mayhem), Set Teitan (Dissection) o Faust (Emperor). ¿Cuáles son tus bandas favoritas de black de hoy en día?

Echo un vistazo a la oferta musical y veo que la gente está en proceso de involución, retrocediendo, volviéndose cada vez más estúpida (en el caso del black metal por ejemplo… o el regreso del thrash de los 90, y pienso en cientos y cientos de bandas que tienen el mismo estilo y el mismo sonido… el death metal igual), me pregunto si la falta de valor y entusiasmo tienen realmente la culpa. El black metal actual es aburrido, y muchos de los que lo escuchan son demasiado infantiles y estúpidos. Por eso no escucho ese tipo de música. Encuentro muy muy poca calidad en el black, pero demasiados tontos del culo disfrazados de tontos del culo.

‘10050 Cielo Drive’ es una dirección en Los Ángeles relacionada con los crímenes de Charles Manson. ¿Crees que la impronta de la cultura americana está tan presente como lo estuvo en el siglo pasado? ¿Cuál es tu opinión sobre Trump?

¡Que se joda Trump! Nadie que viva en este siglo debería verse detrás de tanta estupidez. Tengo muchos amigos en los Estados Unidos, y creo que el país sigue en la cima con respecto a la música. Les deseo un gran futuro, aunque me temo que con el presidente Trump vendrán tiempos difíciles…

‘Shifting.Negative’ fue mezclado y masterizado por Marc Urselli, ganador de un Grammy. ¿Cómo fue todo el proceso de grabación?

He aprendido muchas cosas trabajando con Marc durante los dos meses que duró la mezcla final. Es un auténtico gurú. Le encantó la grabación que le mandamos de Italia y se quedó totalmente absorto con ella, creo que disfrutó mucho trabajando con nosotros en una grabación tan compleja como esta. Hizo un gran trabajo en ‘Shifting.Negative’, y si existe la justicia, este álbum debería funcionar increíblemente bien. Es un disco exquisitamente compuesto y construido. Creo que la calidad del sonido, la calidad de las canciones, las letras y las actuaciones son realmente estupendas. Además de a Marc, contratamos a Guido Elmi para supervisar la post-producción, que ante todo es un gran fan de Aborym, pero también un gran profesional. Lleva 30 años trabajando con Vasco Rossi. En realidad al único que quería era a Guido, ni se me ocurría que pudiésemos conseguir trabajar con él. Me dije “¿por qué no lo intentamos?, nunca se sabe”. Por suerte, me conocía y ya estaba familiarizado con alguno de mis trabajos. Quiso apuntarse y fue fantástico. Él es genial y consiguió que el disco sonara tremendo. Era justo lo que necesitaba.

«Si los fans entendieran lo que se necesita para hacer un disco (…) tendrían más respeto por el arte y la ciencia de la música. Si pudieran experimentar, en alguna parte, la dedicación y el sacrificio de los artistas, sus actitudes indiferentes hacia los artistas cambiarían»

Hemos comprobado gracias a la página de Facebook de Aborym las diferentes actualizaciones sobre el álbum y el proceso de grabación. ¿Cuánto os ayudan, o perturban, los medios sociales?

No sabría decirte cuanto, de todos modos tratamos de estar conectados tanto como sea posible con nuestra base de fans, enviando actualizaciones y tratando de involucrarlos en los procesos creativos detrás de la banda. Por otro lado, creo que las redes sociales tuvieron un efecto perturbador en la industria de la música sin duda, aunque los artistas pueden tener un diálogo con los fans que nunca tuvieron antes. Básicamente creo que los fans están destruyendo la música, e Internet y todas las redes sociales están ayudando a este proceso extraño… La ideología detrás de la libertad de la música ha destruido al músico obrero y a los sellos independientes, y esto no es justo cuando sólo el 1% de los artistas se están ganando la vida con éxito. El 1% está viviendo al estilo de vida de los ricos y famosos; Sin embargo, el 99% nos conformamos con un espectáculo mal promovido. Creo que ‘la curación’ comenzará cuando el público sea consciente de cómo funciona el negocio de la música sin las películas de la VH1 y las imágenes de Hollywood. Si los fans entendieran lo que se necesita para hacer un disco – todo el tiempo, dinero, gente y energía – tendrían más respeto por el arte y la ciencia de la música. Si pudieran experimentar, en alguna parte, la dedicación y el sacrificio de los artistas, sus actitudes indiferentes hacia los artistas cambiarían. Los fans no se dan cuenta de que los artistas de hoy eran fans de ayer y de que el ciclo es eterno.

‘Kali Yuga Bizarre’ fue una especie de álbum pionero en el crossover de black y metal industrial, no muchas bandas estaban haciendo este tipo de música entonces, algunos ejemplos son The Kovenant que eran black sinfónico, la banda suiza Samael, los noruegos Zyklon y vosotros. Todos sois parte de la historia de este género. ¿Hay algo que eches de menos de esos días?

En realidad no. Estoy muy orgulloso de algunos de nuestros álbumes anteriores, pero eso no significa que quiera oírlos o escribir cosas así en el futuro. Se trata más bien de estar orgullosos del material y de recordar que los álbumes funcionaron muy bien temáticamente. Se cohesionaron muy bien juntos y la composición fue muy fuerte. No sé si eso responde muy bien a las preguntas… pero me siento muy bien escribiendo música que realmente me gusta, algo simbióticamente relacionado con la experimentación, cierta técnica detrás de las máquinas y el trabajo en estudio, la calidad de la música, los temas, los conceptos, las ideas… Quería cambiar como artista a lo largo de los años, sin importar lo que dicen los críticos o el público.

El artwork del álbum fue creado por el artista francés David Crange, ¿te trajo una idea para empezar o le pediste algo especial? Pudimos ver el video en el que explica cómo se creó esta obra de arte y es un artista impresionante que muestra este tipo de ambiente industrial…

Había estado pensando en hacer trabajos que trataran con capas, físicamente, materialmente y conceptualmente y le pedí a David que lo preparase. Después de los primeros bocetos, hablamos durante muchos días sobre ideas y posibles direcciones e inmediatamente entendió el tipo de territorio que pensé que debíamos explorar. El resultado final es asombroso. Absolutamente perfecto para la música que grabamos.

Espero que tengas un buen día y muchas gracias por tu tiempo! Mille grazie !!!

Muchas gracias por la entrevista y ¡buena suerte!

ENGLISH VERSION

First of all, we want to thank you because we know you are busy these days with all the promo of the new album. We would like to hear more about the concept behind your new album, which is called ‘Shifting Negative’. We have noticed different faces on it, not only industrial rage, and even some soft-core sounds and minimal ambient arrangements that are not only negative, but multidimensional layers of feelings. How was the entire creation process?

I started writing new material 3 years ago, trying to fix some music on a bunch of lyrics I wrote at that time.. and I approached it the way I approach all my records, so I start to write music and I make demos that communicated to the other members what I wanted the band to do.. The difference this time is that I allowed a lot more space for accidents and I used to disassemble and assemble the songs many times.. I created the music of this record combining different machines, playing modular synthesizers, custom hand-made instruments, softwares, VSTs, plugins, some old analogue synthesizers and drum machines..for example a TR-808 and a TB-303 or an ARP 2600.. I did 90% of everything based on the combinations and the physical interactiion of the instruments: so..playing them, shaping them, changing parameters, patching. It’s an entirely different therapeutic experience you have with this instruments, like playing a guitar, or something that is emotionally connected to your brain and your hands. It’s similar to painting or drawing for me… So the music comes out with different moods through different layers, sometimes they are dark, sometimes the mood is decandent.. sometimes it’s violent and few second later it changes into something really calm.. It’s a mixture of what we learned with the electronics, with modular synthesizers, sampling and HD recording and of course everything is mixed with a metal, rock, alternative and punk hidden soul. The main purpose was to create textures and spaces that had some sort of acoustic element that could be mixed with more synthetic sounds… I loved morphing the two worlds together and tried to create these sonic environments. Which I call Industrial music. Made by men and then part of it is executed by machines.

Writing an ambitious album like disk must be a colossal work, and with a single oriented music industry in nowadays ‘Spotify’ times, how all these facts are influencing your music and how do you see the music industry today?

The Internet has replaced expertise with amateurs and fuckin’ fanboys. We’re in a new golden age of music criticism and it seems to me nowadays that unless a band or an artist is being shoved down someone’s throat by a record label, blog, magazine, or whatever, people generally don’t give a shit. Perhaps this is to blame for the state of ‘modern music’ nowadays. The industry decides what is to be sold, and the public laps it up without making a choice of their own, supported by too much freedom coming from internet. The Internet has to bear a great deal of responsibility for the present derangement of music. That’s something really weird and unsafe. Everything seems to be controlled and manipulated by a frenetic buzz made up by myths, online magazines, forum, social media and stuff like that. And at the end they’re not really deciding for themselves as the blogger has decided whether the band is worthy to write about or not, usually influenced by another blog. It’s a never ending circle of copy cat! Who can honestly say that if a new band arrived that you adored and who everyone else hated, would you still like them? Probably not.
Sometimes our label share a press-release and most of the online-magazines just cut and copy it, in most of cases they do not listen to the new shared music…
And I think that’s one of the main reason about the music’s lack of creativity and artists’s lack of bravery. So many musicians just play what the magazines and the audience want to listen. They do that just to please their fan base. I used to play with that kind of assholes in a recent past. And that’s very sad, but not my business.

Your sound is always in a crossroad between electronic coldness and guitar rawness, but this time we are even listening to a lot of different genres flavors on it. Some vocals along the album are just glorious, and you sound more than ever as band. Do you see this album as a new beginning for the band, or just as the top of your continuous evolution?

That’s definitely a new beginning for this band, especially because I’ve a combo of musicians to work with now… I realized I could actually play and write music as a form of enjoyment. And of course there have been many times when I was happy, sad or emotionally moved to write something, but most of the time, I try to plan specific tracks or compositions. I usually have something specific in mind that I am trying to express, and I try to push forward and make something new, intelligent and sophisticated. I usually try to keep my tracks abstract and open for listeners so that it doesn’t limit the audience. I really try to take the listener to a totally different world. In most of cases, my world in that precise moment. I always write down what I want first, then go and create it. It’s now getting to the point where computers are getting fast enough to compute even the most complicated tasks, so sound manipulation and design are getting wider and more creative. Sometimes happy accidents occur, and I never have any problems using them. My rule is: if it sounds good, then use it.

Speaking about the album, we know you worked together with Ministry’s Mr. Sin Quirin to make this awaited album possible. Does he have a magic touch you needed to add to this album? Sometimes is difficult to coordinate agendas and studio schedules…

Sometimes it is, but this time I’ve got the chance to work with top-notch professional musicians so things go smoother with real professionals like Sin Quirin, as well as the other guest musicians. I’m a Ministry fan since a was a teenager, so no need to say i’m glad we got to chance to put our hands on the new record. There’s nothing bad or commercially strategic behind that.. since to work with worldwide artists is something normal for me… Sometimes they ask me to work for our records, sometimes I ask them to do that.. sometimes everything happens without forcing events…

Listening the album (we had the privilege thanks to your label) we listen a lot of piano arrangements and vocal great performances, piano and delicate parts. How will you put all these different things into a live show?

I like to put the listener in an unusual space and in an emotional space, as well. A lot of music that’s out typically touches on normal subject matter and emotions that people — common emotions like love and happiness and sadness. A lot of my compositions are a bit more abstract where I like to take the listener on a strange cerebral sonic adventure. It almost be like if you were trapped inside a world of corridors and spaces… like a labirinth.. you have scale, repetition, texture, movement, dynamics, color, and so on…
I’ve always been drawn more to the kind of music that takes me to places I’ve never been to before. I don’t know how to describe it. It’s just a collage of strange sounds and textures that make you feel a certain way. You can’t really put your finger on the emotion that you’re experiencing. Some of it can be unsettling; some of it can be just bizarre at times. Sometimes the outcome is pleasant or very unpleasant; I guess it goes to far extremes at either end of the spectrum. I’m not scared, I’m not the type of person to settle for comfort, but I’m not scared and as I told you before I’ve an awesome group of talented musicians to play with..

Are you planning to play the album all together in some of your tour dates? It would be great because we think is very cinematic.

I built up a new studio, which is called Synthesis Studio, with a close friend and producer Andrea Corvo . I just held onto the key pieces of kit that I like to use on my projects and for Aborym. I think I got rid of like, 5 or 6 keyboards or something. I wanted to really clean up my work space and go for a more minimal open feel. I realized over the years that I work much better with less. I like to see what I can get using just a few minimal pieces of kit rather then trying to use everything at once. I found that I write the best things using almost nothing these days. We are setting things up in our studio, starting doing rehearsal for the new material with a new line-up.. so will need time and hard work.. but we have enough machines and musicians to play that stuff on stage, with no fuckin’blackback crap..

The American industrial-metal vibe is present in many moments of this new work, do you have some favorite bands who have inspired you or those who you enjoy apart from NIN or Ministry?

Well, I take influences from all different media and artists. I really like any artist that really pushes for the abstract form and uniqueness. I love anything that moves or disturbs the mind and makes the individual think from a totally different standpoint…I became fascinated with avant-garde, industrial and noise, techno, electro, and everything that can be combined… I was amazed by artists like Ozric Tentacles, or Einsturzende Neubauten. That period for me was like the Renaissance period in industrial music. And Iggy Pop is definitely the best frontman ever when we talk about rock music.

Have you plans about shooting a video for this album? Within colleagues, we talked this week about Dirty’s video in which you acted as bartender. Any video plans?

Not yet.. I filmed and edited the Precarious video by myself, so I could do a new one, but that’s not in my imminent plans at the moment..

Singing in another language is sometimes complicated, but you express a lot of complicated feelings in your lyrics despite your first language is Italian and not English. Will we see someday Italian lyrics in Aborym?

I used to do it in the past.. I sang in italian on Psychogrotesque album, in a song..an in some old songs from the early albums..but I need to sing in english in order to let people understand my lyrics, since they are very important to me. Half of a record is the music, the other half is the lyrics.

We always loved your involvement with Norwegian and European black metal scene in general, with musician like Attila from Mayhem, Set Teitan from Dissection or Faust from Emperor. What are your favorite black metal acts nowadays?

I look around the music business and I see people is in a state of devolution, going backwards, getting more stupid (I think about black metal, for istance.. or the return of thrash metal from the 90es and I think about hundreds and hundrends of band with the same style and the same sound.. death metal for istance) and I wonder if the lack of courage and enthusiasm can’t be blamed for why that is the case. Black metal is boring and many of its followers are childish and very stupid. That’s why i don’t listen to that kind of music. Otherwise I hear very very few quality into black metal, and so many assholes dressed like assholes..

‘10050 Cielo Drive’ is an address in Los Angeles related to Charles Manson’s Family crimes. Do you think American Culture stills as present as it was in the last century? What’s your opinion about Trump?

Fuck Trump! No one living in this century should stand behind so much foolishness.. I’ve lots of friends in the US, and I think America is still on the top concerning music, so I wish ‘em all a great future even if I’m afraid times will be hard with President Trump..

‘Shifting.negative’ was mixed and mastered by Grammy award winning Marc Urselli. How was the entire recording process?

I personally learnt lots of thing working with Marc Urselli for 2 months during the final mixing..He’s a real guru. And when he listened for the first time the recording coming from the studios in Italy he immediately loved the new material.. he was absolutely stocked.. and he really enjoyed working with us for a complex record like this.. He did a really great job on SHIFTING.negative..and if there is any justice, this album should do incredibly well. It’s a beautifully composed and constructed record. I think the quality of the sound, the quality of the songs, the lyrics, and the performances are really super.
Beside Marc, Guido Elmi was hired to be our post-production supervisor. A big fan of Aborym first and a great professional. He is the Vasco Rossi’s produced in the last 30 years.. The one I really wanted was Guido Elmi, but it never occurred to me that we could really get him. I said “Why don’t we try? You never know.” Luckily, he knew who I was and was already familiar with some of my surround work. He wanted to do it and he was wonderful. He was fabulous. He made the record sound great. It was exactly what I needed out of the experience.

We have been checking thanks to your Aborym’s Facebook page the different updates about the album and recording process. How much are helping or disturbing musicians the social media nowadays?

Donnow.. anyway we try to stay connected as much as possible with our fan base, sending updates and trying to involve them in all the creative processes behind the band. On the other side I think social media had a disruptive effect on the music industry without doubt, but artists can now have a dialogue with fans that they never had before.. Basically I think fans are destroying the music and internet and all the social media are helping this weird process… The ideology behind music freedom has destroyed the working class musician and independent labels and this is hardly the case when only 1% of artists are successfully making a living from their music. the 1% is living the lifestyle of the rich and famous; however, the 99% are one poorly-promoted show away from being homeless. For God’s sake, something has to give. I believe the healing will begin when the public is educated on how the music business works sans the VH1 movies and Hollywood imagery. If fans understood what it takes to make a record — all the time, money, people, and energy — they would have more respect for the art and science of it. If they could experience, on some part the dedication and sacrifice artists endure, their nonchalant attitudes toward paying artists what they owe would change. Fans don’t realize that artists of today were fans of yesterday and the cycle is everlasting.

‘Kali Yuga Bizarre’ was some kind of a pioneer in industrial-black metal crossover, not many bands were doing this kind of music then, some examples: The Kovenant who were symphonic black metal, Swiss band Samael, Norwegian Zyklon, and Italian Aborym. All of you are a part of this genre’s history. Is there something you miss about those days?

Actually not. I’m very proud of some of our previous albums but that doesn’t mean I want to hear them or I will write stuff like that in future. It’s more a question of being proud of the material and remembering that the albums worked very well thematically. They cohered very well together and the songwriting was very h5. I don’t know if that answers the questions very well… but I feel very good in writing music that I really like, something symbiotically connected with the experimentation, a certain technique behind the machines and the work in studio, the quality of the music, the themes, the concepts, ideas… I wanted to change as artist over the years, no matter what the critics or the public say.

The artwork of the album is created by the French artist David Crange, did he bring you an idea or you ask him for something special? We were able to see the video in which he explains how this artwork was created and He is an awesome artist showing this kind of industrial vibe…

I had been thinking about making works that dealt with layers, physically, materially and conceptually and I asked David Cragne to do that. Having got over the preliminaries David and I talked for many days about ideas and possible directions and he immediately understood the kind of territory that I thought we should explore and he sent me some sketches few weeks later. The final result is amazing. Absolutely perfect for the music we recorded on SHIFTING.negative.

Do you have a special message to the Spanish fans? This Interview will be read in South America too… Aborym will always be welcome here in Spain.

Hope you have a nice day and thank you very much for your time!

Muchas gracias por la entrevista y buena suerte!

Mille grazie!!!


Etiquetas relacionadas