Diamond Dawn 'Overdrive', crítica y portada
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Diamond Dawn ‘Overdrive’

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Os presentamos ‘Overdrive‘, el debut de los suecos Diamond Dawn. Frontiers los acogió bajo su ala después de ganar un concurso con el tema ‘Stand As One‘ –cuarto corte de este disco- y desde entonces se les ha vendido como una alternativa a H.E.A.T..

No nos confundamos: no hay que subir a nadie a los altares antes de realizar un milagro. Pocas bandas se estrenan como H.E.A.T. y como Houston y después de escuchar este disco debo decir que no se incluyen en el grupo de afortunados de estreno espectacular.

Es muy difícil presentarse con un tándem compositivo tan sólido como el de Dalone/Jona Tee, -que saben exactamente lo que cada canción necesita y que escriben esas letras tan sencillas y tan evocadoras-, y con esa interpretación vocal pleno sentimiento de Hank Erix.

Los de Gotemburgo se pierden en florituras innecesarias, en alargar las canciones –algunas serían más efectivas con 1-2 minutos menos-, en rimas previsibles y en vocales de sentimiento templado y, en ocasiones, forzados.

Los chicos tienen madera, pero de momento sólo han tallado adorables Gizmo que nos miran con sus enormes ojitos y mueven tiernamente sus orejitas mientras que cantan al teclado de Mi Primer Casio canciones que hemos escuchado mil veces. Destacar exige más que ilusión y repetir modelos.

Me gustaría saber qué pasaría si fueran alimentados después de la medianoche y si el vocalista Alexander Strandell saliera de debajo de su casco de fútbol americano y vocalmente embistiera con el coche deportivo de Gremlins 1. No me creo que esté ardiendo en ‘Take Me Higher‘ ni que sea el cazador en ‘The Hunter‘: es un osito de gominola que cualquier chica se come de un bocado. No basta con cantar al ansia, hay que estar ansioso y expresarlo. De momento sólo canta, no interpreta.

«Necesitan pulir sus canciones, quitarles lo accesorio, y buscar su propio sonido. El potencial lo tienen, pero han hacer algo con él. De nada sirven unas fotos promocionales, un vídeo y una portada de álbum perfectos si la música se queda por debajo»

Necesitan pulir sus canciones, quitarles lo accesorio, y buscar su propio sonido. El potencial lo tienen, pero han hacer algo con él. De nada sirven unas fotos promocionales, un vídeo y una portada de álbum perfectos si la música se queda por debajo. De cara a la imagen, Strandell ha de dejar de ser una copia morena de Erik Grönwall y han de saber utilizar a ese teclista monín para el público más adolescente y para el público más crecido, a ese bajista vikingazo que puede causarle migraña crónica a Crash.

Hay quien cae en el primer disco, quien lo hace en el segundo y quien lo hace en el tercero: ellos empiezan despacito esperemos que para irse elevando con cada trabajo.

He de reconocer que el disco gana con las escuchas, pero que no hay temas que superen a los ya conocidos ‘Take Me Higher‘ y ‘Stand As One‘, lo que me decepciona porque tenía muchas esperanzas en estos chicos. Tienen teclados muy bonitos en canciones como ‘Into Overdrive‘, ‘Powergames‘ e Indestructible, pero ‘Don’t Walk Away‘ y ‘Crying‘ son soporíferas de lo manidas que suenan. Desde aquí apostamos por la pegadiza ‘California Rush‘ e ‘Into Overdrive‘ como singles.

Resumiríamos ‘Overdrive‘ como una primera aproximación a Diamond Dawn, una banda muy joven –por edad y por existencia- que si continúa con esos teclados; que si consigue que las guitarras giman y que se retuerzan; y que Alexander se quite el cinturón de castidad y que cante en celo; que si ahondan y sorprenden con sus letras; se garantizará un futuro en el mundo del AOR. Del momento, estoy segura de que este disco mejorará mucho en directo.

[Rating:7/10]


ENGLISH VERSION

We introduce you ‘Overdrive‘, the debut of the Swedish guys Diamond Dawn. Frontiers took them under their wings after winning a contest with the song ‘Stand As One‘ –fourth track of this record- and since then they have been promoted as an alternative to H.E.A.T..

Don’t get mistaken: nobody should be put on an altar before performing a miracle. Very few bands start as H.E.A.T. and as Houston and after listening to this record I must say they don’t join the group of the fortunate ones with a spectacular debut.

It’s rare to start with such a writing team as the one of Dalone and Jona Tee –who know exactly what every song needs and that write those lyrics in such a simple and in such an evocative way-, and with a vocal performance so moving as the one of Hank Erix.

The ones of Gothenburg get lost between innecesary frills and frounces, in making neverending songs –they would be more effective if they would shorten them 1-2 minutes-, in foreesable rhymes and in mild and, sometimes, unnatural vocals.

The guys are born for it, but by now they have just given birth to loveable Gizmos who look at us with their huge eyes and that move tenderly their ears whereas they sing helped by the keyboards of their First Casio songs we’ve heard thousands of times before. Standing out takes more that will and repeating the models.

I’d like to know what would happen if they were fed after midnight. I’d like to know what would happen if the vocalist Alexander Strandell came out behind the helmet of American football and vocally charged against us with the sports car of Gremlins 1. I don’t believe he’s on fire on ‘Take Me Higher‘ nor that he’s the hunter in The Hunter: he’s a gummy bear that any girl would eat in a bite. It’s not enough singing about the eagerness, you have to feel it and you have to express it. By now he just sings, he doesn’t perform.

«They need to polish their songs, to end with the accesory, and to look for their own sound. They have the potential, but they have to do something about it. It’s useless some perfect promotional pictures, video and cover album if the music it’s left on the corner»

They need to polish their songs, to end with the accesory, and to look for their own sound. They have the potential, but they have to do something about it. It’s useless some perfect promotional pictures, video and cover album if the music it’s left on the corner. If we are to talk about the promotional side, Strandell has to quit being a dark haired copy of Erik Grönwall and they have to learn to use the charms of that cute keyboard player for the teenager audience and for the more grown up one, to take advantage of that viking hunk that is the bassist, who can cause cronic migraine to Crash.

There are some bands that fall down in the first record, some that do it in the second and others that do it in the third one: Diamond Dawn come in slowly, hope it’s for walking up the ladder in every work.

I must admit that the record improves with every listening, but there are no songs better than the aired ‘Take Me Higher‘ and ‘Stand As One‘, circumstance that dissapoints me because I had many hopes on them. They have very beautiful keyboards in songs like ‘Into Overdrive‘, ‘Powergames‘ and ‘Indestructible‘, but ‘Don’t Walk Away‘ y ‘Crying‘ are sleep-inducing tracks as they sound hackneyed. From here we make our bet as singles for Californian Rush and Into Overdrive.

We will summarize ‘Overdrive‘ as the first meeting with a young band –because of their age and because of born date as a band- that if keep on with those lovely keyboards, if make their guitars weep and twist and that Alexander takes out his chastity belt and that sings in a rut, that if they deepen and surprise with their lyrics, will guarantee themselves a future in the world of AOR. By now, I’m sure that this work will improve lots live.

[Rating:7/10]

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